Monday, February 16, 2009

Misteri Roti Terbongkar

Bermula dari malam semalam sampai harini aku rase pelik smacam. Malam tadi mimpi aku makan cekodok pisang cicah madu combo milo ais, bes gile mmg boleh rase nikmat cam real. Dan harini plak setiap kali aku ke plant, asap dari process bauxite yang biaseknye busuk tetapi harini aku bau budu..dan kekadang bau etok! Perkkkk sedappp jee hirup. Aku pon taktau apesal. Hahaha bau budu tuu. Tapi pelik sebab aku ni bukannye fan of budu pon. Misteri betul..

Sejak dua minggu kebelakangan ini, Victoria kene landa bush fire terbesar dalam sejarah Australia. 147 org mati dalam kehangusan dan ratusan rumah dan ladang menjadi arang. Cuaca panas nian mencecah 53darjah celcius. Manakala north Queensland pulak dilanda banjir terbesar. Puluhan jalan ditutup, sang buaya liar dari sungai kelihatan di kawasan perumahan menunggu mangsa. Hujan lebat tak berhenti² membuatkan air dari kawasan empangan tidak terkawal. Sebelum ni tak penah² terjadi dua fenomena serentak di satu musim dua tempat. Misteri betul..

Harapan mak aku untuk pindah ke Seremban tahun ni tak menjadi. Keje sebagai cikgu mmg susah nak transfer lebih² lagi tinggal lagi 2 tahun untuk pencen. Sian gak kat dia, stuck lagi laa kat Kelantan. Rumah dah confirm beli, dekat ngan padang golf plak tu. Aku plak semangat dah ni nak punggah barang² pindah dari Kelantan. Abang aku plak dah setelkan advert jual rumah kat JB. Terpaksa laa aku masih mengaku aku dari Kelantan lagi untuk dua tahun dari skarang. Tak boleh ngaku orang JB nanti ade member marah. Aku tak tahu laa camne nanti keadaan kat Seremban. Nak speaking noghori pon tak reti. Team bola Negeri Sembilan pon tak sepower Kelantan FC yang menduduki tangga kedua di bawah Selangor di Liga Super. Penyokong Kelantan FC pon boleh tahan hardcore. Helmet mmg sentiasa di tangan tunggu si ponyokong lawan buat hal je. Hmm aku pon tak tau ape misterinye di sini..ape kene mengene dengan roti ni weh?

Ok ok focus. Makin hari macam² politik kat Msia ni. Makin seram dan dasyat. Isu perkauman blom abis tibe² kepam pasal issue hak pemartabatan Sultan. Tiap² hari tgk Buletin tv3 tak henti² demotrasi menpertahankan kedaulatan para Sultan. Macam kelam bin kabot dah jadi politik ni. Dah tak focus kepada kemajuan negara dah. Ekonomi macam tu jugak teruk. Duk sibuk pot pet pot pet. Cuba la focus sket. Lain la macam Sultan Brunei, berani cakap sendirik tanggung la. Cuba ngumpat sket pasal Baginda depan orang Brunei, abiss keje blacklist terus! hehe..

Memang betul, nak jadi ahli politik memang susah. Dugaan kiri kanan atas bawah depan blakang. Tapi kalau ditengokkan pemimpin kite skang pon takde dah yang pandai cakap macam Dr M kite dulu. Speech pon semua macam bace text, tak inspiring langsung, karisma pon kurang. Terutama si TPM kite Najib, time cakap/speech sure bijik mate tak focus cam hafal text. Kalau aku bace text takpe la sbb aku bukan TPM mahupon PM. Aku rase si Najib tu kalau blakon drama sure director kasik die watak kucing bisu ataupon tiang letrik je la. Nak blakon ngan Sofia Jane atau Nasya Aziz mmg toksah berangan la kan. Sedih aku kenapa org yang tak berkaliber boleh menjawat jawatan yang tinggi di negara kite ni.

Misteri Roti Terbongkar akan disambung..part 2

No comments: